יום רביעי, 19 בספטמבר 2018

מלחמת פרופגנדה ב IMDB


מכירים את IMDB?
עד כמה האתר משמש לכם כמקור מהימן לדירוג סרטים לפני שאתם בוחרים סרט?

לאחרונה יצא לאור סרט דוקומנטרי פרו רוסי בשם "A Sniper's Wars" המתעד צלף סרבי שהתנדב לקרבות במזרח אוקראינה.

https://m.imdb.com/title/tt7974772

מיד לאחר הפרסום, הסרט קיבל ביקורת שלילית של אלפי פרופילים מזוייפים, והראה כיצד הקרבות הפיזיים באוקראינה פולשים למרחב הקיברנטי והופכים לקרב תעמולה שבו הצד הפרו רוסי מקבל כיסוי חיובי בצורת סרט דוקו, ומאידך לאחר הפרסום של הסרט הצד השני נלחם בו, בצורה של הורדת הדירוג של הסרט על ידי מה שנראה כצבא של בוטים.

אני לא חקרתי עדיין עד כמה סרטים פוליטיים עוברים מלחמות דירוג של בוטים, אבל ברור לי שהשפעה על הדירוג מהווה קלף הסברתי שנראה יותר צדדים לעימותים ומחלוקות שיבחרו להשתמש בו, וזאת במקביל לעימותים הפיזיים או למניפולציות ברשתות חברתיות.

למרות שהנושא כבר סוקר בעבר, מסתבר שב IMDB לא השכילו להטמיע מערכת יעילה להתמודדות עם בוטים וביקורות מזויפות.

מאחר ש IMDB הינה חברה בבעלות Amazon, צריך לשאול את החברה כיצד היא מתמודדות עם הטיה פוליטית (ומסחרית) של ביקורות על סרטים, ולהבין האם היא אחראית להשפעה הפוליטית של הפלטפורמה שבבעלותה.

זה מאוד רלוונטי, כי אנשים רואים בביקורות שם לגיטימיות, בעוד שבפועל מדובר לא פעם בביקורות שנשלטות על ידי תוכנות, או גורמים מסחריים שרוצים לקדם צפיה בסרטים חדשים גם אם הם גרועים במיוחד.

במקרה של הסרט הספציפי, הבוטים הוגדרו כגברים המתגוררים מחוץ לארצות הברית.



לאחר בדיקה ידנית של מדרגים, התברר שרובם נפתחו באותו יום שבו דירגו והם נתנו ביקורות רק לסרט המדובר.

mailzfork
zellarablack
andrewsamchenko
revolutioner-00912
fourty-9
maksim-cypurdeev
royyuri
dimanowolf
sergiy-fakas
volodymyrivanov
mellonn
oleksiitroian
game-exe
glebbabenko

במהלך הכתיבה מצאתי חומר נוסף, ככה שהתברר שלפחות במקרה הזה היו גורמים פרו רוסים ששמו לב למניפולציה הספציפית קצת לפני שאני איתרתי אותה. 

אז איך קונים באופן עצמאי רייטינג ב IMDB? אחד המקומות שניתן לבחור בהם הוא האתר Fiver שבו ישמחו לספק לכם  שירות מגוון ספקים.





המצור הדיגיטלי של טינדר על רצועת עזה והאזורים שמעבר לקו הירוק, ומה הקשר לצפון קוריאה?

For my English reader: I've found that Passport  feature which is part of Tinder Plus services , is not supported in Gaza and behind ...